چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

تاثیر رنگ در بازاریابی و تبلیغات باعث شده تا از روانشناسی رنگ در برندسازی و فروش خود استفاده کنیم و ویژگی های محصول و مارک های تولید کننده را با دقت بیشتری انتخاب کنیم.

روانشناسی رنگ نشان داده که مغز انسان با رنگ های خاصی ارتباط می گیرد. تا جایی که در بازاریابی به کمک رنگ ها سعی می کنبم تا مخاطبان هدف بتوانند هویت برند شما را درک کنند و به احتمال بالاتری خرید خود را در وب سایت انجام دهند.

وقتی از نزدیک به رنگ های رایج در صنعت تبلیغات توجه کنیم ، بسیاری از آن ها دوباره تکرار می شوند. در واقع مخاطبان تمایل دارند با این رنگ ها ( ارتباط با برند صنعت) به سادگی نیاز ها و انتظارات خود را بر طرف کنند.

چرا رنگ ها در بازاریابی و تبلیغات اهمیت دارند

رنگ قدرت بالایی در تاثیر گذاری دارد چنانکه می تواند مثل یک کلمه حتی در سطح پایینی با مخاطب ارتباط بگیرد. به همین خاطر آن ها در سطح احساسات با ما ارتباط برقرار می کنند و از این رو بسیار موثرند.

داده های در قسمت پشتیبانی فروشگاهی نشان می دهد که 85% از مصرف کنندگان دلیل اصلی انتخاب محصولی را رنگ آن می دانند و علاوه بر این 90% تصمیمات در مورد کلیک بر روی یک محصول هم مربوط به رنگ آن می شود.

از طرفی زمانی که کاربران می خواهند در مورد وب سایت نظر دهند 42% به طرح سایت توجه می کنند و اگر وب سایتی از لحاظ انتخاب رنگ و طراحی ضعیف باشد به احتمال 52% سایت را ترک می کنند.

چگونه خریداران با رنگ ارتباط برقرار می کنند

رنگ ها در بازاریابی و مدیریت اهمیت زیادی دارد و چالش واقعی روانشناسی رنگ ها برای صحبت خریداران است. احتمالا از اصول اولیه روانشناسی رنگ ها اطلاعی دارید مثل قرمز که بیشتر به معنای شور است، سفید به معنای پاکیزگی است.

هر چند برای انتخاب رنگ روش های پیچیده وجود دارد تا انتخاب درستی داشته باشید و بتوانید در نحوه فکر و احساس خریدار روی محصولی تاثیر بگذارید. برای انتخاب رنگ های وب سایت یا محصول می توانید از لول رنگ پالت خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال

با بررسی بین رنگ ها و رفتار های خاص خریداران می توانیم بیشتر به رنگ های قرمز ، آبی رویال ، سیاه و نارنجی را توجه کرد و آن ها را دراولویت انتخاب رنگ قرار داد.

رنگ آبی و دریایی برای معاملات انتخاب بالایی را دارد والبته برخی پالت های رنگی که رنگ های روشن تری دارند مثل صورتی ، آبی آسمانی و سایر رنگ های نرم و لایت می توانند با خریداران ارتباط خوبی بگیرند چرا که مدرن بنظر می آیند، میزان حس خوشایندی را ایجاد می کنند.

البته رنگ قهوه ای گزینه مناسبی برای بسته بندی همه محصولات نیست باعث می شود به سبزیجات گندیده و پوسیده فکر کنیم ولی مثلا در لباس یا کیف و کفش می تواند خیلی مناسب باشد.

اگر دقت کنیم متوجه می شویم که بیشتر انتظارات رنگی ما از طبیعت گرفته می شود، پس این نشان می دهد که روانشناسی رنگ فقط برانگیختن احساسات نمی تواند باشد و باید برآورده کردن انتظارات مصرف کنندگان از محصولات و مارک ها را در نظر گرفت.

مثلا اگر بانکی یک لوگو زرد و نارنجی انتخاب کند (احساس می کنیم اشتباه وارد شدیم) یا کاور یک محصول بهداشتی قهوه ای یا خاکستری باشد، ما را به اشتباه می اندازد و فکر دیگری راجع محصول می کنیم.

البته روش تاثیر گذاری رنگ ها همیشه منطقی نیست و می تواند بر اساس سوابق فرهنگی ، شخصی و سلایق فردی متفاوت باشد. در نهایت هر برندی نیاز دارد تا با تحقیق در مورد مخاطبان هدف و روانشناسی رنگ به نتیجه ای برسد وبتواند موفقیت تجاری خود را کسب کند.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

با توضیحاتی که در قسمت قبل دادیم هر رنگی می تواند متناسب با انجمن های خاصی از مخاطبان باشد تا در بازاریابی و تبلیغات محصولات موثر باشد.

در هر کمپین رنگ هایی وجود دارد که مخاطبان از آنها پرهیز می کنند یا پیامی را دریافت می کنند که متناسب با نوع آن محصول است.

قبلا در مقاله روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت توضیحاتی راجع رنگ ها و برند ها گفته شده است. به غیر از موارد گفته شده به طور خلاصه می توانید ویژگی های رنگ ها را در این قسمت مرور کنید و بهترین وضعیت برای استفاده از رنگ های خاص ایجاد کنید.

رنگ آبی

رنگ آبی توسط مشاغل مربوط به نرم افزار ، امور مالی ، صنایع دارویی ، دولت ، تجهیزات ایمنی ( حفاظت و مسئولیت ) و برای بانک ها استفاده می شود. رنگ آبی می تواند در یک آرم کنار رنگ قرمز نیز بکار رود.

رنگ سبز

رنگ سبز برای برند های بالغ و حرفه ای گزینه ی مناسبی است و کاهش فشار خون و ضربان قلب بینندگان را دارد. برای سونا یا آبگرم ها نیز انتخاب خوبی است. چون تاکید بر تسکین دهنده و تجدید تجربه ای آرام در ذهن مشتری دارد.

رنگ بنفش

رنگ بنفش بیشتر برای صفحات فرود ، سازمان های آموزشی و غیره استفاده می شود و بندرت برای خدمات تجاری بکار می رود ولی شکلات یکی از محصولاتی است که اغلب با آرم های بنفش به چشم می آید و بکار می رود.بنفش رنگی که کمتر در طبیعت وجود دارد به همین دلیل حس عرفانی و مرموز می دهد برای صفحه فرود حس تخیل یک بازی را در ذهن کاربر دارد.

رنگ قرمز

رنگ قرمز در آرم های صنایع غذایی مثل رستوران ( برای افزایش اشتها ) ، سایت های فروشگاهی بهداشتی ، زیبایی و سرگرمی استفاده دارد. لوگو های معروفی چون یوتیوب یا سایت های ایرانی مثل دیجی کالا و …آن را برای رنگ برند خود انتخاب کردند.

لوگو های قرمز توجه مشتری را جلب می کند و بازار هدف را به خود جلب می کند و می تواند محصولات یک سایت فروشگاهی را جالب و برجسته و منحصر بفرد کند.

رنگ زرد

رنگ زرد به خوش بینی و قیمت مناسب بین مشتریان متداول است ولی نقش اصلی را در طراحی ها ندارد و به دلیل اینکه قدرت کافی را ندارد، برای برجسته کردن ویژگی های مهم یک آرم استفاده نمی شود.

رنگ زرد را می توانید در سایه های روشن استفاده کنید. رنگ زرد در صنایع خودرو و مواد غذایی بیشتر کاربرد دارد.

رنگ صورتی

رنگ صورتی یک رنگ زنانه همیشه در نظر گرفته می شود، حس خاصی را انتقال نمی دهد و برای آقایون تاثیر خنثی دارد. معمولا رنگ صورتی برای شیرینی فروشی ها می تواند خیلی موثر باشد و برند های زنانه را مطرح می کند.

به همین دلیل در طراحی های مربوط به زیبایی ، مد و غیره محبوبیت خاصی دارد و از آنجا که بازیگوش و معصوم بنظر می آید برای واحد شرکتی و صنعتی مناسب نیست.

رنگ خاکستری

خاکستری هر چند بنظر رنگ خسته کننده ای می آید اما با داشتن استراتژی مناسب فضاهای متفاوتی را ایجاد می کند. رنگ خاکستری یک رنگ خنثی است که به معنی فاقد رنگ است و فقط از رنگ سیاه و سفید ساخته شده است.

اگر کمی این رنگ کمرنگ تر شود احساس آرامش و انرژی زنانه تری دارد، خاکستری تیره جدی تر هست و طبیعت مردانه تری دارد. خاکستری فلزی هم در طرح های چاپی یا طرح های داخلی بیشتر دیده شده است.

  • خنثی
  • حرفه ای
  • کارآمد
  • رسمی
  • نشان دهنده شرکت های بزرگ
  • دارای شخصیت حقوقی

خاکستری نشان می دهد که برند یگانه است یا به زمینه های صنعتی مربوط می شود.

رنگ سیاه

رنگ سیاه از نظر فنی عدم وجود رنگ را نشان می دهد ولی در کل قدرت ، اقتدار و جسارت را بیان می کند و حرفه ای بودن را نشان می دهد.

  • لوکس
  • عرفان
  • قدرت
  • تشریفات
  • ظرافت
  • تاریکی
  • رمز و راز
  • کنترل
  • کمال و وقار

رنگ سیاه اغلب مدرن است اما ممکن است برای مواردی چون سمپاشی، شمع های دودی،  سایر محصولات خوشبوکننده هم استفاده شود. سیاه می تواند به معنای قدرت باشد و برای کسب و کارهایی مثل فروشگاه های ورزشی مثل یوگا استفاده شود.

رنگ سفید

رنگ سفید در دسته رنگ های خنثی قرار می گیرد ،رنگ اصلی را در اکثر طرح ها دارد ( فضای سفید یا منفی )، حس تازگی در کاربران ایجاد می کند ومی تواند برای هر نوع تجارت و کسب و کاری کاربرد داشته باشد.

طراحی ایمیل با لهجه های متفاوت و عکس های مدل مو مشتریان تا تبلیغات دندان پزشکی و سلامت می توانند دارای پس زمینه سفید باشد برای مصرف کنندگان یک سبک فوق العاده و جدی به حساب بیاد.

  • پاکی
  • خلوص
  • خالی بودن
  • سادگی
  • جوانان
  • شادی
  • افتخار و احترام
  • صلح
  • امنیت
  • بی حسی
  • سردی

به دلیل اینکه در کنار رنگ سفید، هر رنگی می تواند قرار بگیرد، انتخاب مناسبی برای تبلیغات است. به عنوان سردترین رنگ یادآور برف و قطب شمال است و گزینه ی مناسبی برای یک فروشگاه بستنی است و تاکید آن در یک روز گرم بیشتر به چشم می آید.

رنگ قهوه ای

با دیدن رنگ قهوه ای کاربران به آن اعتماد می کنند. رنگ قهوه ای حس کسل کننده ای را به مخاطی می دهد و گاهی با استحکام بنظر می آید ، هر چند می تواند آن را در طراحی ها به عنوان رنگ پس زمینه استفاده کرد. قهوه ای در بازاریابی و تبلیغات به معنی :

  • قابل اعتماد
  • سبک قدیمی
  • خاکی
  • مردانه
  • طبیعی
  • قابل اعتماد
  • گرم

با وجود اینکه رنگ قهوه ای می تواند احساس کثیفی هم در کاربران ایجاد کند پس برای تبلیغات هتل یا چنین مواردی نمی تواند مناسب باشد.

اما برای فروشگاه باغبانی یا برند مالچ ( پوشش سطح خاک) مانند این است که تصویری از خاک ایجاد می کند.

انتخاب رنگ برای دکمه های تماس CTA

قرمز بهترین رنگ برای دکمه های تماس CTA است چون می تواند اقدام ها و کارهایی کاربران را به احتمال بالاتری به انجام برساند. اگرچه قرمز یک رنگ عالی برای CTA است اما نمی تواند تنها رنگی باشد که برای CTA انتخاب می کنید.

مثلا می توانید به کمک لوگو برند یا قالب سایت و خود محصول، رنگی متناسب برای CTA انتخاب کنید. هر زمان که در مورد محصول تحقیق کامل کردید و بهترین انتخاب را برای تحقق نیازهای خود داشتید طراحی را به اتمام برسانید.

مثلا اگر می خواهید یک فضای آرام و واضحی را فراهم کنید رنگ سبز گزینه ی بهتری است. جملاتی مثل رزرو کنید یا اکنون بخرید هم می تواند با رنگ سبز CTA همخوانی داشته باشند و مورد استفاده قرار گیرند.

شما می توانید موارد زیر را برای درخواست های صفحات ( دکمه های تماس ) در نظر بگیرید:

  • رنگ دکمه تماس باید به سادگی وکاملا قابل مشاهده باشد ( در دیدرس کاربر باشد) و متناسب با طراحی کلی وب سایت باشد اما بتواند در تضاد با آن به اندازه کافی بزرگ باشد و بتواند احتمال هر گونه جستجوی دیگری را از بین ببرد.
  • دکمه های تماس به طور عملی و دکمه های پرداخت به طور خاص باید بزرگ و ساده باشد.
  • سایت هایی فروشگاه اینترنتی معمولا از جمله اکنون بخرید یا موارد مشابه این جمله استفاده می کنند رنگ های گرم مانند قرمز ، زرد ( برای سایه بیشتر استفاده می شود) و نارنجی برای CTA ها می توانند عملکرد بهتری را ایجاد کند.
  • قرمز حس فوریت را به خریدار انتقال می دهد و سبز به دلیل آرامش بخش بودن باعث می شود کاربران به آرامی برای خرید تصمیم بگیرند.

چگونه استراتژی برای رنگ بازاریابی داشته باشیم

برای تعیین استراتژی از روانشناسی رنگ را برای تصمیم گیری آگاهانه در طراحی تبلیغات و بازاریابی استفاده می کنیم. ولی اگر بخواهیم یه آزمایش واقعی ترتیب دهیم باید یک آزمایش A/B ( تحقیق دقیق در مورد عملکرد سایت) ترتیب دهیم تا از تصمیم گیری صحیح خود مطلع شویم.

تست A/B کمک می کند تا موثرترین پالت رنگ را انتخاب کنید. هنگامی که بهترین دسته های رنگ خود را انتخاب کردید.

یک رنگ را در مقابل دیگری آزمایش کنید تا مطمئن شوید که یک پاسخ مثبت و قوی از مخاطب دریافت می کنید.

برای اینکه مطمئن شویم رنگ در تبلیغات و بازاریابی بیشترین تاثیر را می گذارد باید روند انتخاب رنگ را درست طی کنیم. اول نام برند و طراحی وب سایت یا به طور کلی طراحی را در نظر بگیریم.

در مرحله بعد در کنار رنگ اصلی انتخاب شده رنگ های بعدی را با استفاده از لول رنگ پیدا می کنیم. با تست، آزمون و خطا  بهترین ترکیب و تاثیر گذاری را در وب سایت ایجاد کنید.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد برای تبلیغات و بازایابی شما مفید باشد. خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را در پایان این مقاله درج کنید.